Agrosimex Sp. z o.o. ponosi odpowiedzialność za zgodność z umową produktu (towaru) sprzedawanego w ramach Sklepu, przewidzianą przez właściwe przepisy prawa .
Podstawa i zakres odpowiedzialności Agrosimex Sp. z o.o. z powyższego tytułu względem klienta będącego konsumentem określona jest w ustawie z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (patrz: rozdział 5a), a w wypadku klienta niebędącego konsumentem – w niniejszym regulaminie, chyba że bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa stanowiłyby inaczej. Zgodnie z art. 558 § 1 k.c. wyłącza się odpowiedzialność Agrosimex Sp. z o.o. z tytułu rękojmi za produkt wobec klienta niebędącego konsumentem.
Odpowiedzialność za produkt i reklamacja w wypadku klientów będących konsumentami
Produkt (towar) jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:
- opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji;
- przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił Agrosimex Sp. z o.o. najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który Agrosimex Sp. z o.o. zaakceptował.
Ponadto produkt, aby został uznany za zgodny z umową, musi:
- nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk;
- występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez Agrosimex Sp. z o.o. jako przedsiębiorcę, jej poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie, chyba że Agrosimex Sp. z o.o. wykaże, że:
a)nie wiedziała o danym publicznym zapewnieniu i oceniając rozsądnie, nie mogła o nim wiedzieć,
b)przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane z zachowaniem warunków i formy, w jakich publiczne zapewnienie zostało złożone, lub w porównywalny sposób,
c)publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta o zawarciu umowy;
- być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać;
- być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które Agrosimex Sp. z o.o. udostępniła konsumentowi przed zawarciem umowy, i odpowiadać opisowi takiej próbki lub takiego wzoru.
Agrosimex Sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową w zakresie, o którym mowa w pkt 4, jeżeli konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową określonych w pkt 4, oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru.
Agrosimex Sp. z o.o. ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową wynikający z niewłaściwego zamontowania towaru, jeżeli:
- zostało ono przeprowadzone przez Agrosimex Sp. z o.o. lub na jego odpowiedzialność;
- niewłaściwe zamontowanie przeprowadzone przez konsumenta wynikało z błędów w instrukcji dostarczonej przez Agrosimex Sp. z o.o. lub osobę trzecią, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
Agrosimex Sp. z o.o. ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez Agrosimex Sp. z o.o., jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności takiego towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową.
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany. Agrosimex Sp. z o.o. może dokonać wymiany towaru, gdy konsument żąda jego naprawy, lub dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla Agrosimex Sp. z o.o. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla Agrosimex Sp. z o.o, może ona odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową. Przy ocenie nadmierności kosztów dla Agrosimex Sp. z o.o. uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Agrosimex Sp. z o.o. dokonuje naprawy lub wymiany towaru w rozsądnym czasie od chwili, w której została poinformowana przez konsumenta o braku jego zgodności z umową, i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył. Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi Agrosimex Sp. z o.o.
Konsument jest zobowiązany udostępnić Agrosimex Sp. z o.o. towar podlegający naprawie lub wymianie, a Agrosimex Sp. z o.o. odebrać go od konsumenta na swój koszt.
Jeżeli towar sprzedany konsumentowi został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności towaru z umową, Agrosimex Sp. z o.o. zdemontuje ten towar oraz zamontuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleci wykonanie tych czynności na swój koszt.
Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie z towaru, który następnie został wymieniony.
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć Agrosimex Sp. z o.o. oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
- Agrosimex Sp. z o.o. odmówiła doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z pkt 8;
- Agrosimex Sp. z o.o. nie doprowadziła towaru do zgodności z umową zgodnie z pkt 9-11;
- brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że Agrosimex Sp. z o.o. próbowała doprowadzić towar do zgodności z umową;
- brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w pkt 8;
- z oświadczenia Agrosimex Sp. z o.o. lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi ona towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
Obniżona cena towaru określona w oświadczeniu, o którym mowa w pkt 13, musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.
Agrosimex Sp. z o.o. zwraca konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania przez niego z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.
Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową jest istotny.
Jeżeli brak zgodności z umową dotyczy jedynie niektórych towarów dostarczonych na podstawie umowy, konsument może odstąpić od umowy jedynie w odniesieniu do tych towarów, a także w odniesieniu do innych towarów nabytych przez konsumenta wraz z towarami niezgodnymi z umową, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać, aby konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie towary zgodne z umową.
W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca towar Agrosimex Sp. z o.o. jako przedsiębiorcy na jego koszt. Do zwracanego produktu zaleca się dołączyć kopię paragonu dotyczącego jego zakupu. Agrosimex Sp. z o.o. zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania. Agrosimex Sp. z o.o. dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
Reklamację składa się w szczególności na piśmie przez wysłanie jej listem poleconym lub pocztą elektroniczną na adres Agrosimex Sp. z o.o. wskazany w niniejszym regulaminie (pkt I.2) z dopiskiem: „Sklep internetowy”, przy czym zalecane jest podanie opisu niezgodności towaru z umową oraz określenie żądania.
Reklamacja powinna zostać rozpatrzona poprzez udzielenie odpowiedzi w terminie 14 dni od daty jej otrzymania przez Agrosimex Sp. z o.o.; rozpatrzenie reklamacji następuje na papierze lub innym trwałym nośniku.
Odpowiedzialność za produkt i reklamacja w wypadku klientów niebędących konsumentami
Produkt (towar) jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają jego opis, rodzaj, ilość, jakość i kompletność. Agrosimex Sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za możliwość wykorzystania produktu zgodnie z celem zamierzonym przez klienta, jeśli taka możliwość nie mieści się w zakresie ujętym w sposób wyraźny w opisie tego produktu.
Agrosimex Sp. z o.o. jest odpowiedzialna za wady fizyczne produktu, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na klienta dotyczącego tego produktu lub wynikły z przyczyny tkwiącej w sprzedanym produkcie w tej samej chwili.
Agrosimex Sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności produktu z umową, jeżeli klient, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został poinformowany, że konkretna cecha produktu odbiega od wymogów zgodności z umową, oraz zaakceptował brak konkretnej cechy produktu.
Reklamację składa się wyłącznie na piśmie przez wysłanie jej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub pocztą elektroniczną na adres Agrosimex Sp. z o.o. wskazany w niniejszym regulaminie (pkt I.2) z dopiskiem: „Sklep internetowy”, obowiązkowo wraz z podaniem opisu niezgodności towaru z umową. Agrosimex Sp. z o.o. może wezwać do uzupełnienia reklamacji poprzez podanie dodatkowych informacji lub przesłanie zdjęć reklamowanego produktu pocztą elektroniczną.
Po otrzymaniu reklamacji Agrosimex Sp. z o.o. może wezwać klienta niebędącego konsumentem do odesłania reklamowanego produktu. Reklamację i reklamowany produkt należy wówczas doręczyć przesyłką rejestrowaną na adres Agrosimex Sp. z o.o. wskazany w niniejszym regulaminie z dopiskiem: „Sklep internetowy”. Do odsyłanego produktu należy dołączyć kopię faktury dotyczącej tego zakupu.
Agrosimex Sp. z o.o. nie przyjmuje w ramach Sklepu przesyłek wysłanych za pobraniem.
Reklamacja powinna zostać rozpatrzona poprzez wysłanie odpowiedzi klientowi w terminie 30 dni od daty jej otrzymania przez Agrosimex Sp. z o.o., a w wypadku wezwania do odesłania reklamowanego produktu – w terminie 30 dni od daty jego doręczenia na adres Agrosimex Sp. z o.o.; rozpatrzenie reklamacji następuje na papierze lub innym trwałym nośniku.
W przypadku uznania reklamacji produkt uszkodzony zostanie naprawiony lub wymieniony na inny, wolny od wad, a jeśli będzie to już niemożliwe (na przykład z powodu wyczerpania zapasów tego produktu), Agrosimex Sp. z o.o. zwróci klientowi równowartość uiszczonej przez tego klienta ceny produktu oraz poniesionych przez klienta kosztów dostawy według złożonego zamówienia, jeśli uznana reklamacja dotyczy wszystkich produktów objętych daną dostawą, albo zaoferuje mu inne, dostępne w Sklepie produkty do wyboru. W razie uznania reklamacji Agrosimex Sp. z o.o. zwróci ponadto klientowi, na jego wniosek, odpowiednio udokumentowane koszty odesłania reklamowanego produktu do Agrosimex Sp. z o.o. przelewem na wskazany we wniosku rachunek bankowy. Koszty związane z odesłaniem reklamowanego produktu Agrosimex Sp. z o.o. zwraca wówczas niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji, o ile nie ma ku temu przeszkód niezależnych od Agrosimex Sp. z o.o. związanych np. z brakiem podania przez klienta numeru rachunku bankowego do dokonania zwrotu.
Agrosimex Sp. z o.o. odpowiada za zgodność produktu z umową, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem 3 miesięcy od dnia wydania produktu klientowi.
W stosunku do klienta niebędącego konsumentem odpowiedzialność Agrosimex Sp. z o.o., jego pracowników, upoważnionych przedstawicieli lub pełnomocników, bez względu na jej podstawę prawną, jest ograniczona (zarówno w ramach pojedynczego roszczenia jak i z tytułu wszelkich roszczeń łącznie) - do wysokości zapłaconej ceny oraz kosztów dostawy produktów w ramach danej umowy sprzedaży, a odpowiedzialność w szerszym zakresie, w tym za utratę zysków, zostaje wyłączona, chyba że szkoda została spowodowana umyślnie.
Gwarancja
Produkty sprzedawane w ramach Sklepu mogą być objęte gwarancją producenta, importera lub sprzedawcy, obowiązującą na terenie Polski. Szczegółowe warunki gwarancji i czas jej trwania są wówczas podawane w karcie gwarancyjnej wystawionej przez gwaranta i dołączonej do produktu. Odstępstwo od warunków gwarancji określonych w reklamie na niekorzyść klienta będącego konsumentem jest bezskuteczne, chyba że oświadczenie gwarancyjne złożone w reklamie przed zawarciem umowy zostało sprostowane z zachowaniem warunków i formy, w jakiej reklama została przeprowadzona, lub w porównywalny sposób. Gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla klienta będącego konsumentem niż określone w art. 43d ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
Jeżeli po otrzymaniu produktu klient znajdzie w nim wady fabryczne, może skorzystać z uprawnień gwarancyjnych bezpośrednio wobec producenta produktu lub we wskazanych serwisach (dotyczy produktów objętych gwarancją producenta).
Postanowienia niniejszego działu regulaminu (VI), w zakresie, w którym mowa jest o konsumentach, stosuje się także do osoby fizycznej, zawierającej umowę, o której mowa w dziale I pkt 5 zdanie 2 regulaminu, o ile z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa to wynika. Konsekwentnie, jeśli w postanowieniu niniejszego działu regulaminu (VI) mowa jest o kliencie niebędącym konsumentem, sformułowanie to nie dotyczy osoby fizycznej, zawierającej umowę, o której mowa w zdaniu poprzednim, o ile z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa to wynika, przy czym, jeśli przepisy prawa dopuszczają w wypadku takiej osoby zastosowanie przepisów dotyczących klientów niebędących konsumentem i ustalenie na ich podstawie postanowień regulaminu jako dotyczących także takiej osoby jako klienta niebędącego konsumentem, takie postanowienia regulaminu w zakresie niniejszego działu (VI) znajdują zastosowanie także do takiej osoby.